FoodFighters

We fight for food!

Mellanmålsdröm

En mellanmål som går fort är oftast a och o i mitt vardagsliv, men givetvis måste det vara gott och det får gärna kännas lite lyxigt. Mitt tips idag är en mumsig smoothie-bowl.

I bowlen nedan så har jag mixat

  • 1 flaska barbells vanilj milkshake
  • Frysta Hallon/blåbär
  • 1 banan (går även superbra med fryst banan, för lite mer “glass lik” bowl!

 

  1. Mixa ihop och lägg i en skål.
  2. Toppa med valfritt tillbehör. Jag valde lite glutenfri musli.
  3. NJUT

Önskar er alla en trevlig helg! /Sofia

 

Recept dedikerat till alla chokladlovers där ute, som kanske till och med åker skidor

Det finns ju inget bättre än att efter en hel dag i back komma hem och sätta sig i soffan med en stor kopp varm choklad. Eftersom vi i FoodFighters jobbar främst med veganskt och glutenfritt, men även att det ska vara hälsosamt, så tänkte jag idag dela med mig utav en underbar varm choklad, gjord på endast 3 ingredienser (4 för den som gillar kaffe)

 

  • En kopp valfri mjölk, dvs animalisk eller växtbaserad
  • Ca 1 msk kakao
  • Agavesirap efter smak
  • För den som vill: 1 shot espresso

 

Koka upp allt en kastrull och rör om.

 

MUMMA!!!

Två vecka kvar av FoodFighters

 

Vi är inne på slutspurten. Om två veckor avslutar vi det gemensamma projektet och övergår i det individuella skrivandet. En fantastisk, givande och intressant resa är alltså snart över. Mycket arbete har krävs, jag tror vi alla kan hålla med om att det varit mer än väntat, men jäklar vad nöjd jag är. Så mycket intressant jag fått lära mig, främst hur min egna kropp fungerar. Tack vare projektet har jag insett hur mycket bättre min kropp mår av att undvika gluten. Jag är mycket medveten om att detta inte passar alla, men för mig har det varit räddningen på flera områden, så som att jag inte alls är lika svullen om magen längre, mina magsmärtor som jag efter vissa måltider fick är dessutom mer eller mindre som bortblåsta. Hur nice? Min mage har inte haft det lätt det senaste året, men just nu mår min mage som aldrig förr! Jag vet inte om vi delat med oss om resultatet av projektet? Oavsett så kan jag dra det igen!

 

  • Att äta glutenfritt utifrån våra blodvärden och vårt loggskrivande visade det sig vara bättre jämfört med att äta en gluten inkludernade kost.
  • En vegansk kost visade sig vara svårare. Notera att vi här valde att inte lägga till några kosttillskott som vi var medvetna om att de eventuellt skulle behövas. Vi läste inte heller på extremt mycket om vad man kan tänka sig behöva äta, just för att vi ville få ett resultat som återspeglar hur kroppen hos en individ utan större kunskaper. Så som vi tror att många ungdomar som hoppar på den veganska kosten lever. Ett mål per dag (lunchen hos underbara Ginger hälsobar) var av vettiga och väldigt bra produkter. Övriga måltider kunde variera från bra råvaror till lite sämre. Resultatet av det hela visade att många blodvärden sjönk, men även måendet hos testpersonerna blev sämre. Så klart hade resultatet kunnat se väldigt annorlunda ut om vi tagit de kosttillskott som rekommenderas att veganer att inta, men även om man lagt upp ett kostschema på vad som skulle intas per dag.

 

Fredag vecka 9, då smäller det. Då är det dax presenterar resultat och hela projektet för skolan. Alla tips ska fram, vi ska lära de ett och annat om hur kroppen fungerar och hur den framförallt reagerar på en snabb kostförändring.

 

Men först så har vi nu i veckan som kommer ett välbehövligt lov, men jag (Sofia) lovar er att slänga upp ett perfekt recept som kanske passar er lite extra som är och åker skidor, precis som mig. Men ännu ett mumsigt mellanmålstips ligger på lager!

FC37866D-120A-4EF3-B877-1017A0987F63

 

Glutenfria ”scones”

Sugen på lite glutenfria ”scones”? Härligt då har jag det perfekta receptet för just dig! Busenkelt recept och behövs inte mer än 5 ingredienser, toppen va?

Det som behövs är

  • 150 g havregryn (för en strikt glutenfri kost, välj havregryn märkt med ”glutenfri”)
  • 200 g vaniljkvarg
  • 2 tsk bakpulver
  • Salt och Kanel
  • Bakas ut till små runda bollar
  • Baka i ugnen 20-25 min i 200 grader

Och resultatet då?

Dessa smarriga små goda bullarna

Mina favoriter att ha på sconesen är Önos lågkalori äpplemos och rökt kyckling pålägg med en gurkskiva på, MUMS!!

Ha en fortsatt bra tisdag på er!

 

Food, food, food!

Idag skriver en populärvetenskaplig rapport innehållande våra observationer, tips och resultat som vi planerar att ge ut till de människor som bidragit till vårt projekt. Under projektet gång har vi sökt hjälp för att analysera vårt blod som har gjort att vi kunnat se förändring som skett på mikronivå, det vill säga inuti kroppen. Blodet togs av vår skolsköterska Paula som varit en stort bidragande till vårt projekt genom positiva kommentarer, visat intresse samt själva blodtagningen. Blodet gavs vidare till POL Ortopedi som analyserade vårt blod. Det som analyserades var zink, järn, järnupptagningsförmåga, vitamin-B12, folat, D3-vitamin, kortisol och transferinmättnad. Dessa har förändrats under vår kostförändring och somliga kan spekulativt ha att göra med vad vi stoppar i oss. Ginger Hälsobar har gjort att vi kunnat äta en näringsrik lunch var dag trots vår kost som underlättat kopiöst för oss. Bel Nordic AB och ICA Kvantum Helsingborg har hjälpt oss med ett par mindre bidrag till mat.

Vi har även spenderat förmiddagen till att äta en egenlagad brunch för att unna oss själva. I vårt projekt är mat och förtäring en essentiell del.

Te, kaffe och lite arbete

Dag 2 av projektveckan. Idag är vi hemma hos Sofia och arbetar. Alla sex är närvarande med kaffe eller te bredvid datorn. Denna dagen arbetar vi med lite olika grejer för att vara effektiva men huvudarbetet läggs på planering av vår redovisning. Upplägget för redovisning är som sådan att det kommer bli som en vernissage som skolans första- och andraårselever ska komma och kolla på i mindre grupper. Syftet är att inspirera dem om projektarbetet och ge dem tips på vad de ska tänka på och göra när det är deras tur att göra egna projekt.

Linnea, Philip och Cecilia är dagens ansvarig för att sammanställa en disposition för visningen. Gabi och Sofia gör klart resultatsammanställningen som ska användas i vårt individuella gymnasiearbete. Oscar sitter och analyserar vad veganerna har ätit när undersökningen genomfördes, det ska han använda för att ta reda på vilka aminosyror veganer får i sig för att se ifall de skulle behöva tillskott i en vegansk kost.

Snart ska vi börja laga mat tillsammans och inte blir det en vegansk och glutenfri måltid.

På återseende!

Projektvecka nummer två

Nu har den andra projektveckan dragit igång. Vi är, som somliga är medvetna om, klara med själva undersökningen av projektet och det som kvarstår är att faktiskt få fram ett resultat. Idag kommer vi undersöka den datan vi har samlat in och formulera ett resultat. Risken med att analysera data man fått fram är att man är väldigt partisk i sitt sätt att syna informationen på och på så vis får ett resultat vi vill ha. För att undvika det ska vi ta fram två resultat, ett för veganerna och ett för de som förhöll sig till en glutenfri kost. Resultatet kommer vara en väsentlig del av våra individuella gymnasiearbeten men dessutom som en återbetalning till våra sponsorer för att de ska veta vad deras bidragande har gått till.

 

På återseende! Ta hand om er

We are back!

Vi är tillbaka i skolan och har mindre än 150 dagar tills vår gymnasietid är över. Dessutom är det 7 veckor tills vår redovisning av projektet äger rum. Under vecka 3 kommer vi återigen ha en projektvecka då vi ägnar varje studietimme åt projektet. Denna gången kommer vi planera vår redovisning och starta igång våra gymnasiearbeten, alltså den vetenskapliga texten om hur vårt projekt sett ut och redogörelse hur projektets gång har sett ut.

 

Trevlig helg!

Jullov!

God Jul och Gott Nytt År

FoodFighters går på julledighet och laddar upp batterierna för de avslutande veckorna i inledningen av nästa år. Vi är tillbaka i skolan vecka 2 och vecka 3 kommer vara en hel vecka tillängnat projektarbetet. Den veckan kommer vi ägna åt att slutföra och sammanställa vårt projekt som kommer avslutas vecka 7 med en redovisning för skolans elever.  Somliga av oss kommer behöva börja med gymnasiearbetet redan vecka 3 för att få ihop det. Håll tummarna för att vi lyckas knyta samman säcken i slutändan.

Med det sagt önskar vi alla en riktigt god jul och ett helt underbart nytt år

Återseende i januari! / FoodFighters

Övergången till och från veganism

Hej igen!

Nu har vi ju som sagt blivit klara med vår undersökning av glutenfri och vegansk kost! Vi har dessutom blivit klara med vår så kallade ”testvecka” där vi mätte vad vi åt i en vecka efter att vi bytte tillbaka till vår vanliga kost.

Så hur har övergången mellan de olika kosterna egentligen gått?

Jag kan ju bara tala för mig själv men jag tyckte att övergången till vegansk kost inte alls var lika svår som jag hade trott! Jag förväntade mig trötthet, illamående och magproblem men lyckades faktiskt undvika allt detta. Det var svårt att tänka på vad man åt hela tiden men efter bara några dagar hade jag vant mig.

Däremot när vi bytte tillbaka till vår vanliga kost så fick jag lite magproblem, förmodligen eftersom jag åt väldigt mycket mjölkprodukter på en och samma gång. Efter detta följde även lite magproblem i veckan. Så allt som allt gick det inte alls enligt mina förväntningar!

Det har varit flera roliga och framförallt lärorika veckor och vi har fått med oss en hel del ny information till våra gymnasiearbeten, som vi nu kommer att börja med. Så stay tuned för att läsa mer om våra arbeten nu och i framtiden!

– Linnea

« Äldre inlägg

© 2018 FoodFighters

Tema av Anders NorenUpp ↑